Już od 23 lat po szlaku linii kolejowej nr.301 Opole – Namysłów , odcinek Jełowa – Namysłów nie kursują pociągi. Historia tej linii kolejowej sięga 1889 roku. To na tej linii doszło w czasie II wojny światowej do nieudanego zamachu na pociąg specjalny ,,Amerika” na pokładzie z przywódcą III Rzeszy Adolfem Hitlerem pomiędzy stacjami Jełowa a Pokój.
Więcej o historii tego zdarzenia jak dobrą książkę sensacyjną możemy przeczytać z zapartym tchem na portalu http://www.namyslowianie.pl/. Teraźniejsza historia tej linii kolejowej jest taka że z Opola do Kluczborka kursują nowoczesne szynobusy które trasę 45 km pokonują w ciągu 52 min. Od stacji Jełowa w kierunku Namysłowa, na odcinku Jełowa – Dąbrowa Namysłowska szlak jest nieprzejezdny za sprawą zaniedbań zarządcy PKP PLK, złodziei szyn oraz przyrody. Na początku tego roku niespodziewanie zaświeciło się na ,,semaforze” zielone światełko dla reaktywacji przewozów towarowych na odcinku Jełowa – Murów. Sprawcą i sprawnym animatorem wespół z fińskim koncernem Storo Enso był wójt Murowa, który przekonał Polskie Linie Kolejowe, zarządcę infrastruktury kolejowej do reaktywowania linii dla potrzeb przejazdów towarowych ( od 2017 roku). Wg zapowiedzi medialnych następnym spodziewanym krokiem wójta będzie przywrócenie ruchu pasażerskiego. Globalny koncern z Finlandii zajmujący się ogólnie mówiąc gospodarką drewnem i jego przerobem mający tartak w Murowie stał się więc wybawieniem i szansą dla rozwoju gminy Murów. Inicjatywę wójta poparł samorząd województwa opolskiego zapisując konkretne kwoty na projekty kolejowe w kwocie 170 mln. zł. w ,, Regionalnym Programie Operacyjnym”. Część tej kwoty będzie przeznaczona na modernizację linii Opole – Kluczbork z uwzględnieniem przebudowy węzła kolejowego Jełowa umożliwiającego skierowanie pociągów do wspomnianego tartaku w Murowie.
Z Namysłowa do stacji Dąbrowa Namysłowska na dzień dzisiejszy stan techniczny linii kolejowej przedstawia się dobrze. Jest to zasługą przyległej do tej linii jednostki wojskowej w Jastrzębiu Śląskim. Z racji dużego znaczenia dla obronności kraju kolejarze mają obowiązek utrzymywania jej w stanie przejezdności dla transportów specjalnych wojska. Patrząc na mapę tego szlaku kolejowego po prostych obliczeniach wychodzi, że tylko 16 km odcinka tego szlaku wymagać będzie remontu aby w niedalekiej przyszłości nowoczesne szynobusy wyposażone w klimatyzację i wi-fi przewoziły pasażerów na całym szlaku Namysłów – Opole. Nie jest to mrzonką mając w pamięci podobną sytuację jaka miała miejsce na szlaku Opole – Kluczbork. Tylko dzięki determinacji miłośników kolei skupionych w ,,Obywatelskim Komitecie Obrony Kolei ’’ mieszkańcy tych miast mają możliwość bezpiecznego przemieszczania się w szynobusach.
Z punktu namysłowian doskonałą okazją dla wsparcia reaktywowania przewozów pasażerskich na szlaku Namysłów – Opole jest przygotowywana przez Starostwo Powiatowe nowa ,,Strategia Rozwoju Powiatu Namysłowskiego do 2023r.” Jest to najważniejszy dokument planistyczny samorządu powiatowego. Będzie określał kluczowe kierunki rozwoju, priorytety i działania strategiczne. Do takich priorytetów można zaliczyć rozwój infrastruktury transportowej oraz turystyki w oparciu o walory kulturowe i przyrodnicze Stobrawskiego Parku Krajobrazowego, rewitalizacji zabytkowego zespołu parkowego i reaktywacji sanatorium w Pokoju (dojazd kuracjuszy). Reaktywowanie linii kolejowej ze środków samorządu województwa opolskiego z unijnej perspektywy finansowej na lata 2014 – 2020 jest możliwe i zasadne społecznie. Ponowne uruchomienie przejazdów pasażerskich przyczyniłoby się do zrównoważonego rozwoju społeczeństwa tego regionu. Byłoby szansą rozwoju ludności poprzez ułatwiony dojazd do szkół i pracy (elektrownia Opole), zatrzymanie depopulacji ludności tego obszaru a także szersze udostępnienie turystom pięknych zakątków naszego regionu.
Z racji tego że mój głos i czytelników NF jest ograniczony w tej kwestii, za pośrednictwem naszych przedstawicieli wybranych w wyborach samorządowych w 2014 roku apelujemy o powzięcie odpowiednich starań na forum samorządu wojewódzkiego o lobbing w tym temacie, determinację aby wykorzystać chyba ostatnią szansę przywrócenia ruchu pasażerskiego na tej niepowtarzalnej turystycznie linii kolejowej.
P.S. Załączam fotorelację obrazującą aktualny stan techniczny szlaku kolejowego Jełowa – Namysłów.