Szlakiem dawnej kolei

Już od 23 lat po szlaku linii kolejowej nr.301 Opole – Namysłów , odcinek Jełowa – Namysłów nie kursują pociągi. Historia tej linii kolejowej sięga 1889 roku. To na tej linii doszło w czasie II wojny światowej do nieudanego zamachu na pociąg specjalny ,,Amerika” na pokładzie z przywódcą III Rzeszy Adolfem Hitlerem pomiędzy stacjami Jełowa a Pokój.

Więcej o historii tego zdarzenia jak dobrą książkę sensacyjną możemy przeczytać z zapartym tchem na portalu http://www.namyslowianie.pl/. Teraźniejsza historia tej linii kolejowej jest taka że z Opola do Kluczborka kursują nowoczesne szynobusy które trasę 45 km pokonują w ciągu 52 min. Od stacji Jełowa w kierunku Namysłowa, na odcinku Jełowa – Dąbrowa Namysłowska szlak jest nieprzejezdny za sprawą zaniedbań zarządcy PKP PLK, złodziei szyn oraz przyrody. Na początku tego roku niespodziewanie zaświeciło się na ,,semaforze” zielone światełko dla reaktywacji przewozów towarowych na odcinku Jełowa – Murów. Sprawcą i sprawnym animatorem wespół z fińskim koncernem Storo Enso był wójt Murowa, który przekonał Polskie Linie Kolejowe, zarządcę infrastruktury kolejowej do reaktywowania linii dla potrzeb przejazdów towarowych ( od 2017 roku). Wg zapowiedzi medialnych następnym spodziewanym krokiem wójta będzie przywrócenie ruchu pasażerskiego. Globalny koncern z Finlandii zajmujący się ogólnie mówiąc gospodarką drewnem i jego przerobem mający tartak w Murowie stał się więc wybawieniem i szansą dla rozwoju gminy Murów. Inicjatywę wójta poparł samorząd województwa opolskiego zapisując konkretne kwoty na projekty kolejowe w kwocie 170 mln. zł. w ,, Regionalnym Programie Operacyjnym”. Część tej kwoty będzie przeznaczona na modernizację linii Opole – Kluczbork z uwzględnieniem przebudowy węzła kolejowego Jełowa umożliwiającego skierowanie pociągów do wspomnianego tartaku w Murowie.
Z Namysłowa do stacji Dąbrowa Namysłowska na dzień dzisiejszy stan techniczny linii kolejowej przedstawia się dobrze. Jest to zasługą przyległej do tej linii jednostki wojskowej w Jastrzębiu Śląskim. Z racji dużego znaczenia dla obronności kraju kolejarze mają obowiązek utrzymywania jej w stanie przejezdności dla transportów specjalnych wojska. Patrząc na mapę tego szlaku kolejowego po prostych obliczeniach wychodzi, że tylko 16 km odcinka tego szlaku wymagać będzie remontu aby w niedalekiej przyszłości nowoczesne szynobusy wyposażone w klimatyzację i wi-fi przewoziły pasażerów na całym szlaku Namysłów – Opole. Nie jest to mrzonką mając w pamięci podobną sytuację jaka miała miejsce na szlaku Opole – Kluczbork. Tylko dzięki determinacji miłośników kolei skupionych w ,,Obywatelskim Komitecie Obrony Kolei ’’ mieszkańcy tych miast mają możliwość bezpiecznego przemieszczania się w szynobusach.
Z punktu namysłowian doskonałą okazją dla wsparcia reaktywowania przewozów pasażerskich na szlaku Namysłów – Opole jest przygotowywana przez Starostwo Powiatowe nowa ,,Strategia Rozwoju Powiatu Namysłowskiego do 2023r.” Jest to najważniejszy dokument planistyczny samorządu powiatowego. Będzie określał kluczowe kierunki rozwoju, priorytety i działania strategiczne. Do takich priorytetów można zaliczyć rozwój infrastruktury transportowej oraz turystyki w oparciu o walory kulturowe i przyrodnicze Stobrawskiego Parku Krajobrazowego, rewitalizacji zabytkowego zespołu parkowego i reaktywacji sanatorium w Pokoju (dojazd kuracjuszy). Reaktywowanie linii kolejowej ze środków samorządu województwa opolskiego z unijnej perspektywy finansowej na lata 2014 – 2020 jest możliwe i zasadne społecznie. Ponowne uruchomienie przejazdów pasażerskich przyczyniłoby się do zrównoważonego rozwoju społeczeństwa tego regionu. Byłoby szansą rozwoju ludności poprzez ułatwiony dojazd do szkół i pracy (elektrownia Opole), zatrzymanie depopulacji ludności tego obszaru a także szersze udostępnienie turystom pięknych zakątków naszego regionu.
Z racji tego że mój głos i czytelników NF jest ograniczony w tej kwestii, za pośrednictwem naszych przedstawicieli wybranych w wyborach samorządowych w 2014 roku apelujemy o powzięcie odpowiednich starań na forum samorządu wojewódzkiego o lobbing w tym temacie, determinację aby wykorzystać chyba ostatnią szansę przywrócenia ruchu pasażerskiego na tej niepowtarzalnej turystycznie linii kolejowej.

P.S. Załączam fotorelację obrazującą aktualny stan techniczny szlaku kolejowego Jełowa – Namysłów.

906042_1158631350829295_6588221731273456371_o 10478630_1158631867495910_7202843264182655767_o 10866272_1158641304161633_3494031419612136076_o 10987392_1158641847494912_7858529524957747737_o 11009947_1158628934162870_1842906685031468434_o 11041292_1158630487496048_625896076815326079_o 11048645_1158626880829742_7105009522188886597_o 11059773_1158626767496420_5179208145544125771_o 11221545_1158627284163035_4743242517778576041_o 11224249_1158626507496446_4051505713146231373_o 11411864_1158631257495971_8809462054004727198_o 11412066_1158632364162527_5161628618779417712_o 11696632_1158641850828245_4888410356776997629_o 11698869_1158625957496501_4537893772583831360_o 11698986_1158641944161569_7671897055080765346_o 11699011_1158640634161700_1170325645232708452_o 11700535_1158640680828362_3596862222380529853_o 11700609_1158628617496235_4960406820438921039_o 11703273_1158640684161695_8147862209510314247_o 11705826_1158629864162777_1815208970166304863_o 11707892_1158632887495808_324588127939320971_o 11709710_1158630534162710_9122540997144705512_o 11709794_1158641774161586_8600754627182687249_o 11713697_1158625220829908_5467622321044355878_o 11713828_1158631670829263_8079637646956733107_o 11713856_1158632590829171_7503362575063736753_o 11717321_1158640567495040_204585784304764511_o 11717322_1158630404162723_747504359923923729_o 11717336_1158641600828270_6161022121828613478_o 11722068_1158631544162609_2478908448294570683_o 11722147_1158630370829393_8330298955567552245_o 11722349_1158628894162874_3483728335184871707_o 11741215_1158626524163111_5048427231275964229_o 11741217_1158630220829408_4098221425808235954_o 11741255_1158626290829801_6429885063512765735_o 11741277_1158627247496372_1341078805779655040_o 11754341_1158627287496368_3658580336601208067_o 11754413_1158625947496502_577244199162137257_o 11754451_1158626314163132_8034886255055165310_o

Dodaj komentarz